Wat is jouw Verhaal?

Storytelling biedt de mogelijkheid om het (auto-)biografische met het zakelijke en commerciële te verbinden en zo een verhaal op te bouwen over jezelf en jouw bedrijf. Een verhaal dat mensen raakt en dat ze bovendien kunnen onthouden en verder vertellen. Maar hoe schrijf je zo’n verhaal en hoe zet je het in om jezelf en jouw bedrijf op de kaart te zetten? Hoe deel jij jouw verhaal met de wereld? En hoe bied jij anderen de kans deel uit te maken van jouw verhaal en daarmee jouw verhaal verder te laten reizen dan jij voor mogelijk hield?

Het seminar Wat is Jouw Verhaal? van de Reis van de Heldin leidt je in een reis van drie stappen naar het gewenste resultaat. Eerst ga je met behulp van jouw reisgids Peter de Kuster helder krijgen wat jouw verhaal en dat van jouw onderneming precies is en waarom en aan wie je dat met welk doel wilt laten weten. Dat is namelijk bepalend voor welke onderwerpen je in het verhaal naar voren wilt brengen. Vervolgens ga je aan de gang met creatieve verhaaltechnieken om je los te halen uit je vaste denkpatronen en je eigen stijl te ontdekken. Daarnaast ga je je verdiepen in de structuur van verhalen, het creëren van personages en het neerzetten van een conflict. Vanuit deze twee pijlers schrijf je uiteindelijk het unieke ‘persoonlijke’ verhaal van jezelf en jouw bedrijf, dat je uiteindelijk kan gebruiken in mondelinge en schriftelijke presentaties, op websites en dat je kan verspreiden via de social media. Jouw persoonlijke verhaal dat jij als start gaat delen op de Reis van de Heldin website met de creatieve professionals die onze verhalen volgen.

De Voorbereiding: Het verhaal helder krijgen

Wat is storytelling en wat kan het voor je bedrijf betekenen? Aan de hand van voorbeelden maak je kennis met verschillende vormen van Storytelling en met de daaronder liggende basisprincipes. Dan begint het zelfonderzoek met een uitgebreide Reis van de Heldin questionnaire die door Peter speciaal voor dit doel is ontwikkeld. Vervolgens bepaal je waar je voor staat als jezelf met jouw onderneming. Wie wil je met het verhaal bereiken? Wat spreekt de mensen aan die jij wilt bereiken met jouw verhaal. En tenslotte welke vorm van storytelling pas het best bij jou en jouw bedrijf?.  Op basis van deze ontdekkingsreis in jouw verhaal ga je bedenken welke onderwerpen er in je verhaal aan bod moeten komen. Vervolgens wordt door middel van jouw favoriete films, kunst, boeken, muziek een storyboard gemaakt dat als uitgangspunt dient om jouw authentiek, evenwichtig en aansprekend verhaal te vertellen.

De Reis: Het verhaal vormgeven

De tweede stap staat helemaal in het teken van het schrijven en vormgeven van jouw verhaal. Je begint jouw verhaal als antwoorden op de questionnaire van Peter met hem verder uit te diepen. Je raakt in de ‘vertel flow’. Vervolgens ga je met Peter op zoek naar je eigen vertelstijl en de stijl die bij jou en jouw onderneming past. Ook maak je kennis met narratieve elementen als jouw archetypische personages, jouw diepste verlangens, obstakels, angsten, gaven en overwinningen, conflicten en dilemma’s. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan de structuur van jouw verhaal (begin, midden, eind, logische chronologie) en leer je hoe je die structuur stapsgewijs in jouw verhaal  kan brengen.

De Terugkeer: Het verhaal delen en laten voortreizen

Je hebt nu een verhaal dat goed ontworpen, geschreven, passend en weldoordacht is. Maar nu moet je het nog gaan vermarkten! In de terugkeer wordt jouw verhaal op de Reis van de Heldin verteld waarmee je handvatten aangereikt hoe je je verhaal de wereld in kunt sturen, zowel op jouw eigen website als via social media en naar de lezers van de Reis van de Heldin als naar diverse doelgroepen die jij wilt bereiken. Je leert de verschillende manieren kennen waarmee jij andere professionals deel kunt uitnodigen via facebook en/of linkedin om deel uit te maken van jouw verhaal en daarmee jouw verhaal laten verder laten reizen in hun sociale netwerken. Jouw verhaal over jouw leven en ondernemen verder laat komen dan jij in jouw eentje zou kunnen.

OVER DE REIS VAN DE HELDIN 

In onze reizen maak je kennis met frisse verhalen van grote verhalenvertellers uit heden en verleden, die praktisch bruikbaar zijn voor je alledaagse vragen over de inhoud en richting van jouw verhaal over jezelf en jouw creatieve leven en ondernemen.  Ze dagen je op lichtvoetige wijze uit om fundamenteel en helder jouw eigen verhaal te creeren over zaken die er echt toe doen en geven je de ruimte om je gedachten, ideeën en ervaringen te delen met andere nieuwsgierige mensen. De Reis van de Heldin geeft geen directe antwoorden, maar leren je betere vragen te stellen en je verhalen over jezelf en jouw onderneming scherp te krijgen.

De Reis van de Heldin reizen zijn een combinatie van inspirerende verhalen, ontdekken van jouw eigen verhaal, ontmoetingen met verhalen van mensen die jij bewondert en dialogen. Ze zijn ontwikkeld door Peter de Kuster en zijn team van reisgidsen van de Reis van de Heldin en worden op diverse verhalenlocaties in Nederland gegeven door ervaren storytellers. Iedere reis kan als private tour met Peter de Kuster of 1 van zijn reisgidsen worden genoten of in een kleine groep van maximaal 8 deelnemers en wordt gegeven in het Nederlands.

DE REISGIDS

Als storyteller probeert Peter de Kuster te begrijpen welke verhalen jij jezelf vertelt en over jezelf en jouw onderneming wilt vertellen die authentiek, boeiend, doelgericht zijn en jouw elke dag de energie geven om eraan te werken. Hij weet jouw verhaal op unieke manier vorm te geven in 1 dag door jouw antwoorden op zijn questionnaires en jouw verhalen over jouw favoriete onderwerpen in muziek, film, boeken, kunst uitgedrukt.

PRAKTISCHE INFORMATIE

Voertaal: Nederlands
Soort: reis van 1 dag
Tijd: 09:30 – 17:30
Locatie: Cafe Restaurant Usine, de Witte Dame
Plaats: Eindhoven
Prijs: €300,- exclusief BTW en inclusief drankjes                                                                                 Data:  18, 19, 23, 24, 30, 31 januari.  7, 8, 16, 27, 28 februari   1 en 2 maart.

 

 

 

 

Advertisements