Interview Alexandra Calmero

Alexandra Calmero is identiteitstylist bij haar onderneming BrandKarma (www.brandkarma.nl, info@brandkarma.nl) en heldin in de Reis van de Heldin november 2014 editie. Ik sprak met haar over haar workshop ‘Het MERK IK’.

Ik heb de nodige boeken gelezen en consultants gehoord over jezelf als merk zien. Waarin onderscheidt zich de workshop MERK IK?

Persoonlijkheid, persoonlijke begeleiding en sfeer. In mijn workshops is een heldin geen marketingmodel maar een mens met een eigen unieke identiteit. Je kunt pas een merk IK goed neer zetten als je weet wie je bent. Dat ook echt diep van binnen voelt en jezelf echt durft te laten zien op een manier die bij je past. In sessie 1 help ik je die zoektocht te maken. Ter voorbereiding krijg je huiswerk om dit in kaart te brengen. Mijn ervaring is dat de deelnemers deze opdracht erg leuk vinden om te doen en het breekt de sfeer meteen open. Mensen die elkaar nog niet kenden hebben hierdoor snel een connectie. In de workshops wordt veel gedeeld met elkaar. Het feest der herkenning. Men spart met elkaar, geeft elkaar tips en feedback. Er is veel ruimte voor reflectie in een open, veilige en positieve energieke omgeving. In sessie 2 maken we vervolgstappen om merk IK concreet te maken. Dat doen we door middel van groepsopdrachten én een persoonlijke opdracht die ik speciaal voor jou bedenk als huiswerk. Iedere individuele case wordt in sessie 2 in de groep gepresenteerd en besproken. Ook is er ruimte voor persoonlijke verzoeken zoals het “websitekwartiertje”, waarin een website van een de deelnemers wordt geëvalueerd. Na deze 2 sessies is er de mogelijkheid om vervolgworkshops te doen, regelmatig wordt dit gedaan met hetzelfde groepje. Én je kunt kiezen voor een persoonlijk coachingtraject waarin ik je help op je MERK IK op de wereld te zetten. Met de workshops MERK IK maken we dus een reis van binnen (intuïtie) naar buiten (realisatie)

Vertel ons een beetje over jouw eigen MERK IK

Deze reis heb ik zelf ook gemaakt maar dan eigenlijk omgedraaid. Eerst liet ik wie ik was bepalen door carrière, verwachtingen en behoefte aan erkenning. Ook al was het als kind al duidelijk dat ik heel creatief was, koos voor een loopbaan in de marketing, internet en consultancy. En dan denk je dat je het voor elkaar hebt, maar je onderbewustzijn gaat toch knagen. Toen ben ik gaan toegeven aan mijn creatieve kant en ben verschillende creatieve opleidingen gaan doen. Maar toen die met goed gevolg waren afgerond viel het nog niet helemaal op zijn plaats. Ik realiseerde me dat ik niet in één hokje te plaatsen ben en ik uit verschillende vakjes kan putten. Als deze ervaringen hebben mij verder geholpen tot wie ik ben en wat ik kan betekenen voor anderen. Toen ik les ging geven vielen de puzzelstukjes pas echt in elkaar en was het plaatje Ik compleet. Het vormgeven aan Identiteit is en was gewoon mijn ding. Ik heb nu het gevoel dat ik op de goede weg zit en mijn merk IK heb gecreëerd. Mijn merk IK staat voor inspireren, visualiseren en realiseren. Inspireren: anderen nieuwe inzichten en ideeën geven. Visualiseren: gevoel vertalen naar beelden en concepten. Realiseren: anderen helpen dingen concreet te maken en doelen te bereiken

Ik denk dat de lezeressen die deze website bezoeken het belang van MERK IK begrijpen. Wat denk jij dat de grootste misvatting is over MERK IK in de wereld van creatieve professionals?

Daar kan ik kort over zijn. Dat merk IK iets is voor egoïsten en narcisten. Dat het allemaal niet zo veel voorstelt wat je doet en dat je het niet waard bent om gezien te worden.

Wat is een goed voorbeeld van een heldin die zichzelf goed gedifferentieerd heeft?

Ik hou het dicht bij huis, dan kies ik toch voor voormalig deelnemers van mijn workshops. Sorry ik kan niet kiezen, het zijn er 3:

Titiia Sprey (Atelier in een koffer) Ursula Ouwerkerk (Pand in de Hand) en Marlies Quaadgras (De IT Dame) Deze heldinnen hebben hun krachten en talenten gebundeld in een verrassende en waardevolle propositie. En communiceren hun merk Ik vanuit hun hart.

Wat is een goede manier om tot jouw MERK IK te komen? Ik ben er zeker van dat veel lezeressen die dit lezen op zoek zijn naar meer klanten, of ze overwegen van job te switchen. Wat is de beste manier om een fris perspectief over jezelf te krijgen?

Ga het gevecht aan met het monster van de Twijfel (kan ik het wel, wat vind mijn omgeving ervan, ik kan moeilijk kiezen …) en vang Beren (de hypotheek moet betaald worden, ik moet eerst een opleiding volgen, ik heb te weinig tijd….)

And last but not least ga op je gevoel af en durf daar op te vertrouwen. Deel je gevoelens en ideeën met anderen, verstop jezelf niet. Je krijgt er veel voor terug

Kijk hier voor info over de Workshop “Het Merk IK” met Alexandra Calmero

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s