De Reis van de Heldin van Elske Falkena

 

Wat is je grootste passie ? Mijn passie is om mijn hart te voelen stromen en te ervaren dat ik van daaruit anderen kan raken en dat ze daardoor in hun kracht komen te staan. En het feit dat ik met kinderen/jongeren werk. Zij raken mij dagelijks door hun eerlijk en oprechtheid. Ik voel me gezegend met twee heerlijke zonen, een lieve man, een toffe plek om te wonen en fijne vrienden.

Hoe ziet ultiem geluk er voor jou uit? Het ervaren van ultiem geluk is voor mij voelen dat ik handel vanuit mijn hart en het licht. Daarmee bedoel ik, dat ik me niet laat leiden door mijn hoofd, gedachtes, meningen en concepten. Ik streef ernaar steeds weer terug te keren naar wie ik werkelijk ben. En van daaruit contact te maken met de ander. Ik ben gelukkig als ik merk dat het stroomt.

Wat is je grootste angst? Mijn grootste angst is, eigenlijk het hebben van angst zelf en me daardoor klein maak.

Wat vindt je het leukste aan je werk? Het leukste aan mijn werk, vind ik het contact maken met de kinderen die ik cast. Dat ik ze via spel in hun kracht kan zetten. Dat ervaar ik als rijkdom.

Wat is je minst aantrekkelijke eigenschap? Ik kan soms verzanden in laksheid en luiheid. Daarnaast vind ik het irritant als ik me soms nog te veel laat raken door meningen van anderen .

Wat is je grootste valkuil? Ik weet niet of het een valkuil is maar, poeh, social media! Soms besteed ik teveel tijd aan Facebook en Instagram en vind dat dan stom van mezelf.

In welke situatie zou je liegen? Ik zou liegen als ik daarmee kan voorkomen dat ik iemand onnodig zou kwetsen.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op jou gehad? Ik heb meerdere rolmodellen, ze hebben me verschillende dingen bijgebracht op verschillende momenten in mijn leven. De eerste die ik wil noemen is de Amerikaanse dramacoach Warren Robertson. Hij was belangrijk voor mij, omdat hij me liet zien wat voor ongelofelijke kracht ik heb. Vroeger verborg ik me achter een masker waarin ik me voor deed zoals ik dacht dat mensen me wilden zien. Cute, sexy en naief. Doordat Warren mij een spiegel voor hield kon ik daar door heen breken en ging ik in mijn kracht staan.

Mijn vriendin Simone van Dusseldorp mocht zeventien jaar geleden een kinderserie voor de VPRO ontwikkelen. Zij stelde mij voor om de kinderen hiervoor te casten. Ik had nog weinig ervaring en nog helemaal geen bestand maar heb de sprong gewaagd. Hierna is de liefde voor kindercasting gegroeid en is Simone een van mijn beste vriendinnen geworden.

Ook wil ik vriendin Maria Goos hier noemen. Na een duikongeluk tijdens een reis in Australie nam ze mij op in haar huis en gezin. Maria is iemand die gelijk zegt wat ze denkt, ik zelf ben opgroeit in een gezin met veel spanningen maar daar werd niet over gepraat van Maria leerde ik hoe het anders kan.

In een recente gebeurtenis ontmoette ik een witte eend. Wat wij samen hebben meegemaakt tijdens een stilte week in de Ardennen was voor mij erg bijzonder. Elke ochtend voor zonsopkomst zwom ik in een meertje. En vier eenden hielden me elke ochtend weer gezelschap. Deze witte eend zwom steeds achter me en als ik contact zocht keek hij vrolijk een andere kant op. Behalve op de laatste dag toen ik tegen hem zei dat ik weer verder moest gaan en hem bedankte voor zijn gezelschap de afgelopen week. Toen zwom hij naar me toen keek me aan en ik zag dat alles goed was.

Waar houdt je het minst van aan je werk? Het blijft lastig dat sommige producenten en regisseurs niet gelijk begrijpen dat werken met kinderen anders is dan met volwassen acteurs. Kinderen zijn zoveel kwetsbaarder zijn dan volwassen. Dit houdt in dat je er anders mee om moet gaan. Vereist een andere aanpak en kost daarom meer tijd. Daarnaast vind ik het moeilijk als je voelt dat de ambities van de ouders groter zijn dan die van het kind .

Waar en wanneer was je het meest gelukkig met je werk ? Ik word simpelweg gelukkig als het moeiteloos gaat. Als ik op de set of op een casting al merk dat je een kind zoveel vertrouwen kunt geven dat die zichzelf verrast.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ jou? Als je doet waar je hart van open gaat pensioneer je ook nooit.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen? In de eerste instantie denk ik aan uiterlijke kenmerken, Dan denk ik zou best een aantal kilo’s lichter willen zijn. Maar eigenlijk hoeft dat ook niet, alles is prima zo. Ik accepteer wie ik ben en hoe ik eruit zie. Want wie ik ben en hoe ik eruit zie heeft me gebracht tot wie ik nu ben en dat is helemaal oke !

Wat is je grootste professionele prestatie? Een vriendin van mij, Gwen Eckhaus, vertelde mij onlangs dat ze vond dat ik het klimaat rondom kinderrollen/acteren/begeleiding in de Nederlandse filmwereld heb veranderd. Er is nu meer vertrouwen en kwaliteit verklaarde ze. Wauw die kwam wel binnen. Ik ben hier best trots op. Met Elskeskast hebben we inmiddels meer dan tachtig films gecast.

Welk beroep zou je willen hebben in een volgend leven? Ik zou heel graag prachtig kunnen zingen.

Wat is in Amsterdam de plek waar je de beste ideeën krijgt? Ik kan heel goed werken in mijn bed met de laptop op mijn schoot. Ik heb namelijk vanuit daar een prachtig uitzicht op de lucht boven de stad. Daarnaast is mijn eigen kantoor een warme vrolijke plek met fijne mensen. De beste ideeen, zijn meer ingevingen, die krijg ik als het me lukt om echt stil te zijn en me niet laat leiden door het geklets in mijn hoofd. Als ik mediteer ben ik ontvankelijk om te ontvangen. Mediteren probeer ik overal te doen, dat kan ook een paar minuten zijn bijvoorbeeld als je voor een rood stoplicht staat of in de rij bij de kassa.

Wat is je favoriete plek om te eten en te drinken, in Amsterdam? Plekk aan het IJ vind ik een toffe stek en Tracteren op de Jan Pieter straat, heeft de allerbeste koffie en heerlijke cheesecake. Hier houden we regelmatig werk overleg of zitten er als er iets valt te vieren ,en er valt regelmatig iets te vieren.

Wie is je grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn geliefde: Mark de Cloe geeft me altijd het gevoel dat hij in me gelooft en geeft me veel ruimte. Vriendin en collega: Elisabeth Hesemans, die kan toveren met kinderen. Als we samen werken hebben we zoveel lol, dan maken we elkaars zinnen af of zeggen op het zelfde moment hetzelfde. Vriendin en collega Anna van Keimpema prikt altijd overal doorheen en brengt rust en structuur. Vriendin en collega Marianne Riphagen die huppelt altijd het kantoor binnen en geeft de beste knuffels ooit. Mijn nichtje Maria Falkena is zowel een grote dochter, klein zusje en een goede vriendin. Vriendin Judith, is mijn lieve vlinder. En natuurlijk mijn zonen Merlin en Mika. Wat een ongelofelijke mooie zielen zijn dat ! Zij zijn wel degenen waar keer op keer mijn hart weer van open springt.

Met wie zou je in de toekomst graag willen werken? Ik voel me gezegend, dat ik met vriendinnen en vrienden werk, die ik ook als filmmakers hoog heb zitten zoals Simone van Dusseldorp, Mijke de Jong , Dana Nechustan, Ties Schenk ,Nicole van Kilsdonk, Boudewijn Koole, Nobert ter Hall en natuurlijk mijn lief Mark de Cloe. Ik zou heel graag met de Deense regisseuse Suzanne Bier willen werken , ben een groot fan van haar films. Het spel van de twee jongens in de film “In a better world“ is echt fantastisch.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk je uit? Ik wil graag meditatiefilmpjes voor kinderen gaan maken.

Welk rolmodel zou je graag willen ontmoeten? Susan Sarandon & Suzanne Bier.

Elske Falkena 46 jaar, Castingdirector, Eigen bedrijf sinds 1999, Elskeskast Kindercastingbureau voor kinderen en jongeren http://www.elskeskast.nl

 

 

 

Leave a Reply

