De Reis van de Heldin van Nynke Geertsma

Wat is mijn grootste passie? Mijn grootste passie is schrijven en dichten; spelen met woorden en ze met elkaar verbinden tot een origineel en pakkend geheel. Ik geloof dat ik eerder speelde met woorden dan met Barbies…

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem geluk is op een zonnige dag bovenop het hoogste duin van West-Terschelling met een koel drankje op een bankje zitten en turen over de Waddenzee, het dorp en het uitgestrekte strand. Maar ik kan ook heel blij worden van ‘huiselijke’ dingen, zoals mijn vriend die uitgebreid aan het koken is en mijn twee katten die samen op één kussentje slapen, terwijl ze elkaar tot voor kort niet konden uitstaan.

Wat is mijn grootste angst? Voorgoed afscheid moeten nemen van mensen die me dierbaar zijn. En ook ben ik wel eens bang voor gebreken die met de ouderdom kunnen komen. Ik ben niet een type dat gemakkelijk om hulp vraagt, wil het liefst alles gewoon zelf kunnen doen. Ik hoop dan ook dat ik mijn goede gezondheid behoud en nog heel lang samen mag zijn met de mensen waar ik van hou.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? De creativiteit die ik erin kwijt kan en het gevoel dat ik iets bijdraag aan een groter geheel, wat dat dan ook moge zijn. Dat klinkt misschien vaag, maar zo voel ik het wel.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Geen idee, eerlijk gezegd. Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt en wie er naar kijkt. Ieder heeft zo z’n eigen redenen om iets wel of niet aantrekkelijk te vinden. Ik ben dan ook van mening dat er niet zoiets als goede of slechte (of onaantrekkelijke) eigenschappen bestaat; er zijn vele eigenschappen en afhankelijk van de situatie én van degene die ermee moet ‘dealen’ wordt iets als goed/positief of slecht/negatief/onaantrekkelijk gelabeld.

Wat is mijn grootste valkuil? Dat ik me soms wat te veel op de hals haal. Sinds ik stadsdichter ben komen er bijna dagelijks leuke, bijzondere opdrachten en kansen voorbij. Met veel enthousiasme duik ik erin, maar onderschat dan wel eens hoeveel tijd het allemaal kost. Soms is het ook goed om even helemaal niks te doen en de batterij weer op te laden.

Wanneer zou ik liegen? Ik ben een slechte leugenaar, ik kan het niet goed en lieg dus niet graag. Ik vind het ook niet nodig, ik heb niks te verbergen. Een heel enkele keer zal ik wel eens een leugentje om bestwil vertellen; bijvoorbeeld als iemand heel blij is met iets wat ik zelf helemaal niks vind. Ik zal dan niet zeggen dat ik het geweldig vind, maar ik hou me dan wat op de vlakte. Ik denk dat dat meer met inlevingsvermogen en fatsoen te maken heeft, ik kwets niet graag mensen.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Ik heb nooit zoiets als rolmodellen gehad. Ik haal mijn inspiratie en lessen uit vele verschillende mensen en ervaringen. Wel kan ik respect en bewondering hebben voor mensen die iets uitzonderlijks doen, waardoor de wereld even wat mooier wordt. En ik heb veel bewondering voor mijn ouders, die mij en mijn broer een fantastische jeugd gaven, waarin we alle ruimte kregen om te ontdekken wie we waren en wat we wilden in het leven.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Overal is wel eens wat, maar eigenlijk vind ik alles leuk aan mijn werk als schrijver, dichter en communicatieadviseur. Anders was ik wel iets anders geworden. Als er dingen of situaties zijn in mijn werk die ik minder leuk vind, dan probeer ik ze te veranderen of ik zoek een modus waarin ik het wél weer leuk vind. En als dat niet lukt, dan steek ik er geen energie meer in. Vroeger deed ik dat wel, maar ik vind het tegenwoordig zonde van mijn tijd om bezig te zijn met dingen waar ik geen zin in heb of waar ik niet achter sta.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Op alle momenten waarop ik zag dat mijn inspanningen het gewenste resultaat opleverden. Een van die momenten was mijn verkiezing tot stadsdichter van Amersfoort. Dat voelde alsof alles waar ik blij van word in één klap allemaal bij elkaar kwam. En zo voelt het nog steeds.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Er is geen houdbaarheidsdatum voor passie. Al geloof ik wel dat – net als alles in het leven – ook passies kunnen veranderen, dus ik sluit niet uit dat een deel ervan ooit met pensioen zal gaan. Maar ik vermoed dat ik wel tot in lengte van dagen zal blijven schrijven. In ieder geval totdat het fysiek niet meer mogelijk is.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik hoor mezelf vaak zeggen: ‘waar een wil is, is een weg’. En van tijd tot tijd wil ik iets aan mezelf veranderen, zoals bijvoorbeeld gezonder gaan leven. Minder eten, meer bewegen; dat soort dingen. Maar mijn wil blijkt niet altijd sterk genoeg om ook daadwerkelijk die weg van verandering in te slaan. En dan blijf ik toch weer in mijn comfortzone hangen. Niet dat dat heel erg is, maar soms zou ik wat minder ‘comfortabel’ ingesteld willen zijn…

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Tja, dan kom ik denk ik uit bij de 120 gedichten die ik tot nu toe tijdens mijn stadsdichterschap heb geschreven. Een groot deel hiervan is opgenomen in de bundel ’52 Amersfoortse stadsgedichten en stadsgezichten’, die ik onlangs maakte samen met mijn partner en fotograaf Remko Schotsman. Daarnaast ben ik ook trots op sommige specifieke gedichten, die over maatschappelijke thema’s of ingrijpende gebeurtenissen gaan en meer dan duizend keer via internet zijn gedeeld en soms zelfs in schoolboeken of tijdschriften zijn opgenomen. En natuurlijk de muurgedichten (van verschillende Amersfoortse dichters), die inmiddels op vier plaatsen in Amersfoort zijn te bewonderen, ook dat zie ik wel als een prestatie.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Jazz-zangeres. Ik heb er de afgelopen 10 jaar een beetje aan mogen ‘ruiken’ met mijn (Nederlandstalige jazz-)combo ‘Dutch Treat’, we hebben op veel lokale podia gestaan en 3 cd’s gemaakt, maar het bleef vooral bij ‘lobby & hobby’: optredens in kroegen, op feesten en partijen, meestal voor een habbekrats. Op zich is dat prima en hartstikke gezellig, maar mocht de mogelijkheid tot reïncarnatie zich voordoen, dan zou ik graag als professioneel jazzmeisje op aarde terugkeren en de sterren van de hemel zingen. En als ik het dan toch voor het zeggen heb, dan graag met de hele wereld aan mijn voeten en voldoende inkomsten om een huisje bovenop een duin op Terschelling te kunnen bouwen ;-).

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? De beste ideeën kan ik overal krijgen, maar het uitwerken ervan gebeurt meestal thuis. Daar heb ik de rust en stilte om een idee te transformeren naar een goedlopend gedicht, verhaal of iets anders tekstueels.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Als we uitgebreid buiten de deur willen eten, gaan we het liefst naar Merlot aan de Grote Koppel: het eten en de wijn is er altijd fantastisch, de sfeer is ontspannen en gastvrij en de bediening is top. Voor een wat snellere hap zijn er ook veel goede restaurants in de stad, maar meestal kom ik toch terecht bij Eetcafé Lazy Louis op de Varkensmarkt. Ik woon er vlakbij, kom er al 20 jaar en het is er gewoon altijd goed. Of ik haal een frietje bij Van Gogh, liefst met een flinke schep samuraisaus, heeeerlijk! Voor een drankje op zaterdag of zondag gaan we meestal naar Halewijn op de Hof, veel van onze vrienden komen daar ook, dus daar is het altijd gezellig.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Als ik terugkijk, is mijn moeder waarschijnlijk mijn grootste fan en mijn vader mijn grootste sponsor. Remko is mijn partner en partner ‘in rhyme’. Regelmatig laat ik gedichten die ik schrijf eerst aan hem lezen, voordat ze openbaar worden. Niet omdat ik er onzeker over ben, maar omdat ik het wel prettig vind om zo nu en dan wat feedback te krijgen.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Het lijkt me leuk om eens werken voor een landelijke krant of magazine. Niet als journalist, maar als columnist of dichter. En ik wil ook in de toekomst graag blijven werken voor de organisatie waar ik sinds kort als communicatieadviseur voor werk, Landelijk Platform GGz.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? In januari ga ik samen met Remko foto’s en gedichten exposeren uit onze bundel. Om die expositie samen te stellen is nog wel even een klusje, maar erg leuk om te doen.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Ik heb zoals gezegd nooit echt een rolmodel gehad en heb die behoefte ook niet zo. Maar als ik dan toch iemand moet kiezen, dan zou ik graag eens een wijntje drinken met Annie M.G. Schmidt; ik heb veel bewondering voor haar enorme hoeveelheid fantastische verhalen, liedjes en gedichten. In dit leven lukt het niet meer om haar te spreken, maar wie weet in een volgend leven?

Hoe kun jij contact met mij opnemen?
Ik ben te bereiken via nescionomen@planet.nl

Leave a Reply

