De Reis van de Heldin van Vlada Lisinenko

Wat is mijn grootste passie? Mijn grootste passie kan ik niet met een woord benoemen. Het zou waarschijnlijk zijn: de ontdekking van het leven, haar anatomie op alle niveaus, verrassingen, onthullingen, schoonheid, wetten, kleuren, kracht enz. En dan ook niet alleen in mijn eentje, maar in zuiver contact met anderen. Het met elkaar ervaringen delen, daar samen om lachen, huilen of samen in bewondering raken geeft echt vleugels.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem geluk is een bijzondere staat, waarin je zwemt, stroomt, geniet. Het gevoel van echte innerlijke vrijheid, waarin liefde elke cel van je bestaan vult en grenzeloos naar buiten straalt. Een krachtig veld, waarvan niet alleen jij, maar ook de hele omgeving baat heeft.

Wat is mijn grootste angst? Ik weet niet of ik dit als angst kan benoemen, wel ervaar ik dit al van jongs af aan. Ik had altijd de neiging om mijn potentieel optimaal te ontdekken en te benutten, maar vaak had ik het gevoel dat ik het onvoldoende deed.

Wat vind ik het leukst in mijn werk.. Vrijheid! Natuurlijk heb ik dit ook als ultiem geluk genoemd. Creatief aan de slag met een project, onderwerp, workshop, coachingssessie etc., dat vraagt veel ruimte in je hoofd en voldoende play-ground, waar bijzondere koppelingen ontstaan. Vanuit die vrijheid en rust ervaar je elk contact met mensen als speciaal. 

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Soms kan ik chaotisch zijn, meestal als ik moet haasten!

Wat is mijn grootste valkuil? Als ik zie wat bij iemand speelt, ben ik geneigd om anderen vanuit mijn ervaring en inzicht te willen helpen. Het is een waardevolle eigenschap, wel moet de ander zelf eerst bepalen of hulp wel nodig is. Met veel moeite zeg ik dan tegen mijzelf “Stop”, want als een ander er niet ontvankelijk voor is, is hulp niet doelgericht en niet zinvol.

Wanneer zou ik liegen? Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet nieuwsgierig ben, niet van reizen houd en avonturen niet zou opzoeken.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Voor Vlada als kind was het mijn moeder, een sterke vrouw die alles kon, wat ze maar ook deed. In dezelfde trant was Leonardo da Vinci altijd een grote held en inspiratiebron voor mij. Bijzonder is dat, wanneer iemand die honderden jaren niet meer leeft – zoals ook Boeddha –, nog miljoenen mensen kan blijven aanmoedigen en stimuleren.

Waar houd ik het minst van in mijn werk? Administratie! Dit is echt iets, wat ik het liefst maar helemaal zou willen skippen.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Omdat ik verschillende richtingen in mijn werk heb vind ik het speciaal, dat ik in al die richtingen gelukkige momenten kan beleven. Als je een periode hebt, wanneer je voornamelijk met je kunst bezig bent en het ultieme geluk met je schilderij beleeft, wil je in dat ‘hier en nu’ alleen maar dat ene blijven doen en dus voor de rest van je leven kunstenaar zijn, in die creatieve, een beetje gekke, flow en energie blijven. En als je tijdens een training of coaching helemaal ontroerd bent bij het zien van een persoonlijke doorbraak van een coachee, wil je op dat moment naar de coachingskant bewegen. “Yes! DIT is mijn missie, mijn purpose!” Dat heb ik ook met de visuals of een ontwerp die ik maak. Je ziet schetsen die kloppen (die bij een ‘live’ optreden of na lang conceptueel denkwerk zijn ontstaan) en word je er super opgewekt van. Het is net een puzzel die je ineens eindelijk opgelost hebt en vol enthousiasme het laatste stukje inlegt en je grijns op je gezicht niet meer kan verbergen.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Het lichaam vergaat langzamerhand en is tijdelijk, een puur organisch proces, volgens alle natuurwetten. Je passie heeft geen cellen, is immaterieel, en de bron van beweging, drive, inspiratie, plezier, liefde. De bron heeft geen begin en geen einde, is een continuproces, dat het leven in het leven houdt, dat de brandstof in ons kacheltje gooit en zelfs anderen naar die warmtebron uitnodigt om aan te steken. Osho heeft een mooie uitspraak: “Een bloem kan doodgaan, maar niet de bloemen”.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou graag een passende structuur rond mijn vrijheid willen opbouwen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Het is heel moeilijk om een gradatie aan een prestatie te geven, want soms kan iets (op het eerste gezicht) kleins waardevoller zijn of meer betekenis hebben dan het grootste project met geweldige resultaten waar kranten vol van staan. Als ik bijvoorbeeld iemand behandel en hoor van deze persoon dat die voor het eerst sinds 30 jaar weer een emotie voelt omdat zijn hart eindelijk opent, besef ik mezelf hoe belangrijk die ene ontmoeting met die andere ziel was om daaraan mee te mogen helpen. Het is dan erg relatief daar een project ermee te vergelijken, dat je na maanden werk succesvol afgeleverd hebt.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Ik zou heel graag willen acteren. En dansen, schilderen, zingen, whatever. Opgaan in je expressie, je gevoel op een speciale manier uiten; dat volledig ontwikkelen. Dat lijkt mij een heerlijke energie, die ik nog niet voldoende aandacht in dit leven heb gegeven. En alles wat ik nu doe daarbij.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Eigenlijk, hoe grappig het maar ook klinkt, in mijn bed. Ik noem dat wel eens, de broedplek voor ideeën. Vooral als je na een zeer inspirerende dag in slaap wilt komen of in de ochtend te vroeg wakker wordt!

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Het vaakst kom ik toch naar Brasserie Jansen. De sfeer blijft mij goed bevallen al is die jaren niet verandert. En als ik met iemand afspreek voor een lekkere koffie met gebak, dan is dit gauw Coffee United op de Luttekestraat. Oh ja, natuurlijk sta ik graag in een hele lange rij voor het beste ijs van de Zwolse ijssalon Saluté.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Ja, my best friend, wat fijn om deze persoon op mijn lagere school in Oekraïne te mogen ontmoeten! Door diverse omstandigheden konden wij elkaar vele jaren niet zien ontwikkelen. De twee ‘live’ ontmoetingen met hele lange pauzes ertussen waren erg bijzonder. En, lang leve de telecommunicatie, blijven we elkaar altijd volgen, aanmoedigen en inspireren. 

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Ik zou graag retraites in het buitenland willen organiseren. De tijd zou vanzelf aanwijzen, met wie het goed resoneert. En krachten bundelen versterkt processen. Stel voor, visualisatie en yoga, of visualisatie en dans, of.. ik hou mij open voor de verrassende combinaties!

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Wat zou het mooi zijn om met een groep mensen (eventueel binnen een bedrijf) aan de slag te gaan, op weg naar de ontdekking en versterking van hun passie, hun groepskracht, bij het ontwikkelen van hun (bedrijfs-)droom.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Jammer, Leonard Cohen is overleden, ik zou anders erg bijzonder hebben gevonden om hem te mogen spreken. Al zou ik niet gauw iemand als rolmodel noemen, zou ik speciaal vinden om bijvoorbeeld met Dalai Lama, koningin Maxima, Mooji, Tony Robbins en nog andere inspirerende personen willen spreken. Al echte, bij alle mensen, die in puur en open contact met elkaar staan en elkaar in de spiegel durven aankijken gebeurt iets. Je kunt ontzettend veel van elkaar leren. En het mooie aan mijn passie en beroep is: ik leer iedere dag van jullie, en ik geef terug wat ik kan. 

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

Leave a Reply

