De Reis van de Heldin van Dorrith de Roode

Wat is mijn grootste passie? Alle ideeën uitvoeren die ik in mijn hoofd heb. En dat zijn er veel! Op het gebied van kunst, mode, illustratie, styling, fotografie, ik kom
altijd tijd te kort…

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Elke dag kunnen doen en maken wat ik wil. Ik zeg altijd dat ik vroeger als kind teveel series van Pippi Langkous heb gekeken. Haar wereld was voor mij normaal en zo dacht ik ook te gaan leven. Ik heb veel vrijheid
nodig,dan ben ik gelukkig. Daarnaast kunnen leven van mijn passie, wat
betekent geen zorgen hebben over financiën, wat bij creatieven helaas
vaak wel het geval is.

Wat is mijn grootste angst? Het Van Gogh syndroom. Je leven lang kunst maken en nooit iets verkopen of tot een succes weten te maken.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Het uitvoeren. Waaronder zitten achter de naaimachine, de spanning of wat ik aan het maken ben, ook echt zo wordt zoals ik geschetst had, heerlijk!

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ongeduld. Als iets niet snel genoeg gaat, word ik soms een beetje kattig. Op creatief gebied heb ik engelengeduld. Alles daarbuiten is een uitdaging.

Wat is mijn grootste valkuil? Continu mooie plannen maken en denken dat wat ik leuk vind, iedereen aanspreekt. Maar ik blijk nogal in een niche hoek te zitten qua werk en
interesses, dat maakt dat je veel teleurstellingen moet verwerken.

Wanneer zou ik liegen? Om onrecht te voorkomen.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Madonna. Don’t go for second best, express yourself…

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Het feit dat je als creatief / ontwerper / kunstenaar vooral bezig moet zijn met branding, verkopen, PR, naar de juiste feestjes en openingen gaan en continu jezelf moet promoten. Een spontaan idee redt het in deze
tijden niet meer zonder tussenpersonen die de juiste markt en mensen
kennen. Alles moet tegenwoordig van A tot Z uitgedacht zijn en dat vind
ik jammer.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Toen ik in Antwerpen stage liep bij Walter van Beirendonck.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Het werk dat ik doe zit in de genen, al generaties lang. Zo ver ik me kan herinneren, ver voor de kleuterschool, werkte ik aan creatieve projecten. Die passie tot creëren heeft er dus altijd in gezeten en dat
kan je niet bij een bepaalde leeftijd ineens stop zetten.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Misschien wat meer geduld? De onrust van binnen, dag en nacht, daar zou ik goed zonder kunnen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Dat ik dit jaar veel van de grote to- do’s op mijn lijstje heb kunnen afstrepen. Amsterdam Fashionweek en Premiere Classe (accessoire beurs) in Parijs.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Het vak dat het meeste boeit, uitdaagt en nooit saai is: ontwerper of kunstenaar. In ieder geval iets in de creatieve sector. Danseres zou ook kunnen, dat wilde ik als kind ook worden, of schilderijen restaureren.
Wellicht iets meer nog richting vrije kunst, lekker veel kliederen met verf. Maar dit alles dan graag in een andere wereld, ergens terug in de tijd in plaats van vooruit. Waar commercie een minder belangrijke rol speelt en niet iedereen opzoek is naar het goedkoopste, maar naar kwaliteit en eigenheid.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Onder de douche, op het toilet of op de fiets.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn zus Marlous de Roode met wie ik samenwerk onder de naam Les Soeurs Rouges.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Dat is er meer dan een. Het lijkt me leuk om weer eens terug te gaan naar mijn oude stage adres bij Walter van Beirendonck en met zijn modeshows te helpen in Parijs. Ik hou van werken aan grote producties. Het Nederlands Danstheater lijkt me mooi om kostuums voor te maken. Of samenwerken met Maarten Spruijt, een fantastische stylist, hij verzorgt de styling van grote mode- en design exposities, onder andere in het Gemeente Museum in Den Haag. Als laatste, met Tony Villanueva, hoofd van de kostuumafdeling tijdens tournees van Madonna. Al met al komt het allemaal op hetzelfde neer, achter de schermen werken met of voor talentvolle en inspirerende mensen aan grote mooie producties.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Op de to-do-list van dit jaar staat nog een fotoshoot van de collectie Le Parc Perdu van Les Soeurs Rouges. Fotoshoots zijn altijd enorm leuk om te doen. Het is soortgelijk als een modeshow, het hele beeld waar je
maanden aan hebt gewerkt wordt dan compleet door styling van haar, make-up en modellen. Het sprookje in je hoofd wordt dan ineens visueel. Ook is de samenwerking met fotograaf, modellen en visagisten altijd erg leuk en inspirerend.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?
info@dorrithderoode.com
www.dorrithderoode.com

Leave a Reply

