De Reis van de Heldin van Nikki Genee

Wat is mijn grootste passie? Creëren, een idee omzetten in iets tastbaars als een tekening, een schilderij, een tekst of muziek. Dat is pure magie, tenminste wanneer het goed uitpakt.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Met mijn liefste samen onder een deken op de bank film kijken met thee en chocola in onze gezellige boerderij, terwijl buiten de wind om het huis raast. Maar ook wandelen op het strand, bij onze paarden zijn, met vrienden een biertje doen in de kroeg, met een bootje door de grachten varen…

Wat is mijn grootste angst? Dierbaren moeten laten gaan. Ik ben niet bang voor de ‘dood’, want echt dood gaan we niet in mijn beleving. Iemand lijfelijk niet meer om je heen hebben, vind ik geen leuk idee.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Dat iemand zegt dat hij of zij zo blij wordt van een schilderij van mij. Soms moeten mensen zelfs huilen, niet omdat ze het zo slecht vinden, maar omdat het ze raakt. Dat is toch het mooiste wat er bestaat!

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Op werkvlak kan ik perfectionistisch zijn. Ik hou juist van ruig en ongepolijst werk. Terwijl het al goed is kan ik denken dat het beter moet, dan kan ik weleens te lang doorgaan en het te netjes maken en moet ik weer opnieuw. Privé kan ik een betweter zijn. Ik weet het ook het best, ben eigenlijk een bestweter denk ik nu ;).

Wat is mijn grootste valkuil? Isolement. Ik kan dagen binnen zitten te schilderen en te tekenen zonder iemand te zien behalve mijn vriendin en de jongen of het meisje achter de kassa van de supermarkt in het dorp. En zeker nu ik in een dorp woon en hier niet veel mensen ken, moet ik ervoor waken dat ik niet te veel alleen ben en ook regelmatig afspraken maak buiten de deur en naar mijn vrienden ga.

Wanneer zou ik liegen? Als ik zeg dat ik nooit lieg.Ik vind eerlijk zijn belangrijk, dus zou niet weten wanneer ik zou moeten liegen. Misschien door iets minder expliciet te zijn wanneer iemand vraagt of iets goed staat en ik denk dat nee te hard aankomt. Of dat ik iets juist wat dikker aanzet wanneer ik een grappig verhaal vertel.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Heb niet echt een rolmodel. Toen ik 5 was zei ik, ik word later kunstenaar en popster. Sinds mijn studie speel ik toetsen in een hele leuke coverband (SUPER-Q) en we zijn één van de weinige bands in Nederland die alleen uit vrouwen bestaat. Van kleins af aan ben ik altijd aan het tekenen en schilderen, ben ik na de middelbare school naar de Kunstacademie gegaan en heb er mijn beroep van gemaakt. Het is dus allebei uitgekomen, grappig dat we wanneer we nog klein zijn vaak al zo goed weten wat we willen. Ik heb altijd wel een herkenning bij Herman Brood gehad, aangezien hij precies dat deed wat ik leuk vind en ik hou van zijn schilderstijl. Drugs heeft me echter nooit getrokken.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? De PR kant, ik zou dat graag door iemand laten doen, zodat ik mij alleen op de creatieve kant hoef te richten. Voor de administratie heb ik gelukkig al jaren boekhoudster Nel.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Waar ik nu woon heb ik het beste van alles! Ik heb hier 2 ateliers; een grote kamer in het woongedeelte en een ruimte in de voormalige stal, waar ik met spuitbussen kan werken. Een paar jaar geleden had ik samen met goeie vriendin en fotograaf Fleur Koning een heel mooi antikraak atelier op het Singel in Amsterdam. Dat was ook te gek, maar wonen en werken aan huis is voor mij de beste combinatie.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Dat ik altijd doe waar mijn hart ligt en in die zin nooit gedachten heb dat ik dit tot een bepaalde leeftijd nog vol moet houden. Ik doe wat ik leuk vind en dat is niet aan leeftijd of regels gebonden.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Dat ik sneller actie onderneem. Ik ben zoals ik dat zelf noem ‘voorlegen’ en ‘nazeker’. Ik kan van tevoren ergens enorm tegen opzien en denken dat ik verlegen ben. Zodra ik wel ga bellen of ergens aanklop, ben ik zodra ik het heb gedaan niet meer verlegen of onzeker en red ik mijzelf prima. Sterker nog, ik klets je de oren van je kop.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Heb al mooie exposities en grote opdrachten gehad, heb in bladen gestaan en ben wel eens met mijn schilderijen op tv geweest, maar de grootste prestatie moet nog komen. Ik ben een laatbloeier en kom steeds beter uit de verf.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Er is mij door meerdere mediums verteld dat ik al mijn levens met beeldende kunst, dans en muziek bezig ben, dus ik denk in een volgend leven ook. Al zullen vele vrienden moeten lachen, nu zij dans lezen!

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In de bioscoop en dan het liefst in the Movies in Amsterdam. Ik had een filmabonnement toen ik nog in Amsterdam woonde. Een paar keer per week ging ik dan overdag naar de bioscoop en had dan vaak de bioscoop voor mij alleen. De overgang van klaarlichte dag naar opeens in het donker in een andere wereld belanden, vind ik geweldig en inspirerend. De beste ideeën krijg ik ook vlak voor ik in slaap val en wanneer ik aan het tekenen of schilderen ben en in the flow ben, dan worden me als het ware nieuwe ideeën ingefluisterd. Het is belangrijk dit gelijk te noteren, anders vergeet ik het weer.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Hier in Warmenhuizen bij de Klok, in Bergen bij The Bourbon Room en in Amsterdam zijn Edel en de Oude Schaeper mijn stamkroegen. Café Lowietje ook erg leuk!

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Gladys Muller, één van mijn beste maatjes sinds ik 20 jaar geleden bij haar in de band kwam. Zij runt De Lijstenmakerij in Beverwijk en zij lijst mijn werk in, promoot mij door dik en dun en samen hebben we de grootste lol. ‘She’s is my person’. Mijn partner Janna Bakker is een hele goeie om mee te sparren en zij kan mijn werk altijd erg mooi ophangen, zij is dan mijn Janna de Bouvrie. Daarnaast is mijn moeder mijn grootste fan. Wanneer er ergens schilderijen van mij hangen, stapt zij op wildvreemden af en zegt ‘Mooi he, dat heeft mijn dochter gemaakt!’

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met een grote winkelketen die producten uitbrengt van mijn illustraties en schilderijen. En ik zou graag animatiefilms inspreken. Ik heb een stem van iemand van 11 en als ik niet oplet van iemand van 5. Ik denk dat mijn stem zich goed leent voor komische karakters.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Meerdere, zo ben ik samen met mijn broer Wilfred met een kinderboek bezig, breng ik mijn eigen art cards uit en ben ik bezig met een serie Johan Cruijff schilderijen.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Zoals ik al zei heb ik geen rolmodel, ik wil daarentegen best weleens rollen met een leuk model 😉

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

Email : info@nikkigenee.nl

Website : www.nikkigenee.nl

FB : www.facebook.com/NikkiGeneeArt/

Leave a Reply

