De Reis van de Heldin van Maureen Centen

Wat is mijn grootste passie? Creëren. Het creëren van mijn eigen collectie sieraden maar ook het creëren van mogelijkheden, vrijheid en nieuwe avonturen. Zowel binnen mijn bedrijf als in mijn persoonlijke leven.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem geluk vind ik een heel groot begrip. Ik ben zelf tevreden als ik me ‘gewoon goed’ voel. Ik geniet het meest van kleine onverwachte geluksmomenten.

Wat is mijn grootste angst? Dat er iets gebeurd met de gezondheid (en daarmee vrijheid) van iemand waar ik om geef, of mijzelf. Angsten horen er ook bij, toch probeer ik er niet te veel aandacht aan te schenken. Ik denk dan aan die ene quote : ‘men lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest’.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Dat mijn eigen stijl in sieraadvormgeving veel mensen aanspreekt vind ik geweldig maar het aller gaafst vind ik sieraden in opdracht. Het maken van een ‘custom made’ sieraad vanuit het idee of persoonlijk verhaal van de klant. Het moment dat de klant het sieraad dan ziet en ontroerd raakt vind ik zo bijzonder. Er kan zo veel emotionele waarde in een sieraad zitten.

Wat is mijn grootste valkuil? Ik leg de lat regelmatig te hoog. Soms wordt ik daar onzeker van, maar vaak houdt het me juist scherp.

Wanneer zou ik liegen? Ik lieg als ik denk dat de waarheid geen meerwaarde heeft, of een gesprek uitdaagt waar ik geen tijd of energie in wil steken.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Mijn ouders. Zij leven hun leven de afgelopen jaren echt op hun eigen manier zonder het gevoel dat ze zich moeten conformeren aan ‘ hoe het hoort ‘. Ze staan volop in het leven en reizen regelmatig samen naar het buitenland voor bijzondere wandelroutes. Ze zien dan wel wat de dag brengt en waar ze overnachten. Soms doet mijn moeder dit zelfs alleen, dat vind ik heel stoer.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Het risico dat er iets mis gaat met een sieraad van een klant, dat ik trouwringen niet op tijd af krijg voor de grote dag bijvoorbeeld. Daarom begin ik altijd ruim op tijd aan een opdracht met een deadline.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Afgelopen jaar tijdens het Roadburn festival in Tilburg. Daar heb ik mijn collectie voor het eerst fysiek gepresenteerd aan een groot publiek. De reacties waren zo positief, dat was voor mij een grote bevestiging en gaf veel motivatie om op mijn manier door te gaan.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Op dit moment is mijn werk mijn passie. Ik ben altijd opzoek is naar ontwikkeling en avontuur in de dingen die ik doe en als ik dat blijf doen denk ik niet dat mijn passie ooit pensioneert. Zo is mijn grootste droom dat ik ooit mijn passie voor reizen en mijn passie voor mijn werk kan combineren.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou willen dat ik me iets beter kon focussen. Bijvoorbeeld tijdens een gesprek, ik ben snel afgeleid en dat kan soms ongeïnteresseerd over komen.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Vaak moet je een stukje zekerheid opgeven om een stap vooruit te zetten. Waar ik het meest trots op ben is dat ik het lef had om spontaan ontslag te nemen bij mijn laatste werkgever. Daarmee gaf ik mijn financiele zekerheid op om al mijn tijd in mijn eigen bedrijf te kunnen steken, om vooruit te kunnen. Dat is nu een half jaar geleden en de grootste maar beste keus die ik tot nu toe gemaakt heb voor mijn bedrijf.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? De volgende grote en spannende stap, de verhuizing van mijn atelier naar een winkelpandje op Strijp -S. Daar open ik in maart een atelier met een kleine winkel aan de Torenallee. Dan kan iedereen langskomen voor een uniek sieraad of gewoon om eens te zien hoe en waar ze gemaakt worden, en heb je niet meer perse een afspraak nodig.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Fietsenmaker, dat lijkt me echt geweldig.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Buiten, gewoon op straat of in de natuur. Ik fiets veel en kijk altijd om me heen. Eindhoven heeft zo veel mooie plekken en iedere plek ziet er iedere dag, ieder seizoen weer anders uit.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Het Blue Collar Hotel. Een hotel waar je niet alleen kunt eten, drinken en slapen maar waar ook regelmatig bandjes optreden en andere leuke evenementen plaatsvinden.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn ouders zijn mijn grootste fans en samen met mijn broertje en mijn vriend helpen zij mij overal waar ze kunnen.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Ik sta altijd open voor een samenwerking met andere makers die een soortgelijke sfeer in hun werk hebben als ik. Bijvoorbeeld muzikanten, omdat muziek een grote inspiratiebron is voor mijn werk.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Er is niet een specifiek persoon die ik graag zou willen ontmoeten, ik hou meer van spontane ontmoetingen met mensen die mij tijdens een gesprek boeien met hun verhaal of persoonlijkheid.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Op dit moment via info@maureencenten.com, en vanaf maart 2016 is het dus ook mogelijk om binnen te wandelen in het nieuwe atelier / winkel aan de Torenallee in Eindhoven.

Leave a Reply

