De Reis van de Heldin van Marie Jose van der Heijden

Wat is mijn grootste passie? Als het om het werk gaat dan is goudsmeden mijn grootste passie. Eigenlijk is het leven zelf mijn grootste passie. Mijn manier van in het leven staan en dat meegeven aan mijn 2 zonen. Volg je HART met hoofdletters.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ultiem geluk zit voor mij in hele kleine dingen. Trots zijn op mijn kinderen, de blik van Khai onze hond, regendruppels op een blad.

Wat is mijn grootste angst? Over deze vraag heb ik het langste nagedacht. Ik leef eigenlijk niet met angsten, het leven komt zoals het komt. Heb al het nodige meegemaakt en doorstaan en weet dat ik een “survivor” ben met een positieve instelling. Natuurlijk wil ik niet dat mijn dierbaren iets overkomt, maar ik leef niet in die angst dat dat zou gebeuren.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Het creëren van sieraden uit een plaatje goud of zilver en in mijn handen het sieraad zien ontstaan. Vooral ook emotioneel beladen oude sieraden omsmelten en een nieuw sieraad ervan maken, het eindresultaat zien en daarna de reactie van de klant.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Gelijk willen hebben en niet zo goed tegen kritiek kunnen. Wel gegronde kritiek, maar ik wil positief benaderd worden en dan mag er best kritiek in zitten.

Wat is mijn grootste valkuil? Mijn grootste valkuil is me mee laten slepen in de gevoelens van anderen en daardoor mezelf vergeten.

Wanneer zou ik liegen? Liegen of iets verzwijgen zou ik doen om een ander niet te kwetsen.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Eigenlijk geen, ik volg mijn eigen hart en mijn eigen gevoel. Heb zeer zeker wel bewondering voor andere mensen, vaak zijn dat mensen die ook hun passie leven.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Reparaties, maar gelukkig vindt mijn partner dat leuk. Eigenlijk ook dat we 6 dagen in de week aan de werkbank zitten. We hebben weinig vrije tijd, maar dat is ook weer heel fijn, zoveel waardering van onze klanten.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Dat ons werk gewaardeerd wordt en dat klanten vanuit heel Nederland ons weten te vinden en daarvoor graag naar Gulpen willen reizen. Sieraden die naar het buitenland afreizen. Elke keer weer als een sieraad opgehaald wordt, dat zijn ultieme geluksmomentjes. Klanten blij maken en kracht meegeven met sieraden die met liefde gemaakt zijn.


Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Ik kan me niet voorstellen om te stoppen met goudsmeden bij een bepaalde leeftijd. Een passie leef je en dat stopt niet. Wel hoop ik op een bepaalde leeftijd iets meer vrije tijd te krijgen om te genieten van andere dingen. Dus ik hoop dat mijn handen en ogen me tot mijn dood niet in de steek laten.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Niet zo eigenwijs en niet zo gevoelig zijn, hoewel ik ben wie ik ben en daardoor denk ik ook dat ik presteer. Zonder gevoelig te zijn, kan ik me niet inleven en creëren. Zonder eigenwijs te zijn, zou ik de tips van mijn partner klakkeloos aannemen. Ik luister ernaar, pik er soms iets van op en volg toch mijn eigen eigenwijze invulling.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Het eerste sieraad dat afreisde naar New York was voor mij een bijzonder moment. Ik groei nog steeds in mijn prestaties en ik hoop nog lang niet de grootste professionele prestatie te hebben gemaakt, want dan kan het daarna alleen nog maar minder gaan.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? GOUDSMID!!! Ik leef al in een volgend leven, doordat ik beslissingen heb genomen in mijn leven. Een leven waarin ik mijn hart volg en gepassioneerd goudsmid ben geworden, wat ik al op een jonge leeftijd wilde, maar door omstandigheden niet ging.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Door de wandelingen met onze hond Khai, raakt mijn hoofd beetje leger en kunnen er weer ideeën ontstaan. Vaak gebeurt dat ook gewoon aan de werkbank bij Ateljé Esbé, onze zaak. Tijdens het maken van een sieraad volg ik mijn gevoel en ontstaan ter plekke ook ideeën. Eigenlijk ontstaan overal ideeën, op de gekste momenten en plaatsen.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Gulpen heeft veel te bieden, het is toeristisch en een hele mooie heuvelachtige omgeving. Klanten van verder weg maken er graag een weekendje van om het sieraad op te halen. Bij Grand café Neubourg kun je ongedwongen, gezellig en heerlijk eten. Os Heem, voor het thuisgevoel en het pilsje aan de bar. L’Atelier voor een hoogstaand culinair hapje. In Gulpen hebben

we het allemaal.


Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Stan is mijn alles, 24/7 zijn we samen. We leerden elkaar kennen via het goudsmeden. Het was liefde op het eerste gezicht. Allebei eerst een hele moeilijke tijd doorstaan, maar daardoor weten we dat we op elkaar kunnen bouwen en elkaar kunnen vertrouwen.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? In de toekomst hoop ik nog jaren samen met Stan te mogen goudsmeden. Ik zeg altijd mogen en niet moeten, omdat ik dankbaar ben voor hetgeen ik doe.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? Ieder nieuw sieraad is weer een nieuw project, dat maakt mijn beroep ook zo mooi. Opdrachten of vrij werk. Ik werk heel graag de vitrine bij, omdat ik dan helemaal vanuit mezelf sieraden kan creëren. Sieraden die de voorbijgangers gelukkig ook nog aanspreken.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Mijn partner Stan, hij maakt mij kritischer. Hij is mijn rolmodel die ik dagelijks zie en spreek. Door hem en met hem ben ik de goudsmid geworden die ik nu ben. We inspireren en bekritiseren elkaar, maar bovenal zijn we trots op elkaar.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

Je kunt contact met me opnemen door me te bellen of te mailen.

Marie-José van der Heijden Goudsmid Ateljé Esbé
http://www.atelje-esbe.nl/ info@atelje-esbe.nl

Tel: 043-4500391

Leave a Reply

