De Reis van de Heldin van Anne-Marie van Leggelo

Wat is mijn grootste passie? Mijn werk. Als eigenaresse van Het Etiquette Bureau, etiquette deskundige, spreker, presentatrice en columniste is er ’never a dull moment’.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Niet te noemen in één zin. Het zijn de mooie kleine dingen in het leven: mijn zoontje die gezellig tegen me aan kruipt, bij mijn dochter achter op de scooter, op de boot met mijn man en kids, een latte macchiato in de ochtend als iedereen nog slaapt, met een wijntje in de hangmat in mijn tuin, een heerlijk bad na een lange werkdag en het Ave Maria door Maria Callas…

Wat is mijn grootste angst? Dat er iets ergs zou gebeuren met iemand waarvan ik hou .

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Ik houd van het ondernemerschap, de diversiteit aan mensen die ik ontmoet en het feit dat ik mensen help succesvol te zijn in hun (zakelijk) leven.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Dat ik twee linker handen in de keuken heb. Tijdens een stage van de hotelschool in een hotel in Parijs kreeg ik door de Franse chef de cuisine de bijnaam ‘La Désastre’ en werd vervolgens snel achter de receptie gezet.

Wat is mijn grootste valkuil? Mijn bevlogenheid. Ik kan mezelf verliezen in mijn werk en neem door mijn enthousiasme soms te veel hooi op mijn vork.

Wanneer zou ik liegen? Om mensen niet te kwetsen.

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Niemand. Althans niet bewust. Natuurlijk hebben mijn lieve ouders een grote invloed gehad op mij maar als rolmodel, voor hoe ik nu ben, kan ik niemand noemen.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Mijn werk heeft voor mij geen echte minpunten maar soms is het lastig om als etiquette deskundige altijd maar een voorbeeld van correctheid te zijn. Of het nu gaat om taalgebruik, kledingstijl of hoe ik mijn sateetje of tompouce eet: er wordt vaak op me gelet. Daar word ik weleens recalcitrant van.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Ik heb al veel mooie momenten gehad in mijn werk : die keer dat ik mijn eerste aanvraag voor een offerte kreeg, dat ik een staande ovatie kreeg na een presentatie, dat ik hoorde dat ik voor RTL4 een tv-programma mee mocht presenteren, dat ik voor het eerst op een rode loper stond en die keer dat ik die brief van een klant kreeg die schreef dat ik haar zo enorm had geholpen.

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Passie is niet leeftijd gebonden. Zolang je leeft met passie voor iets of iemand leef je extra intens. Het geeft energie. Ik wens iedereen passie (voor een persoon, werk, hobby..) toe. Het maakt het leven nog mooier en wellicht ook succesvoller.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Niets. Ik ben bij lange na niet perfect maar wel happy met wie ik ben. Ik ken mezelf behoorlijk goed, heb mijn minder sterke kanten leren accepteren en ik probeer goed om te gaan met mijn valkuilen. Maar ik sta zeker open voor verbetering en zal ik nooit uitgeleerd zijn.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Dat ik in drie jaar tijd een veelgevraagd etiquette expert (en spreker, presentatrice, columnist) ben geworden, zowel in het bedrijfsleven als in de media. Dat had ik, toen ik in 2013 startte met Het Etiquette Bureau, niet durven dromen.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Minister van Omgangsvormen

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? In mijn kasteel. Nee, geen grapje. Sinds kort is mijn bedrijf gevestigd in het prachtige Kasteel de Wittenburg in Wassenaar. De rust, sfeer en schoonheid van het kasteel en het uitzicht op de mooie kasteelvijver werkt erg inspirerend. Ik voel me er een modern, ondernemend zakenprinsesje.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Ik woon in het dorp Wassenaar, grenzend aan Den Haag. Met mijn gezin eet ik graag bij Flamingo Paradise (fine Asian cuisine) en Oni ( Japanese Dining). Mijn favoriete restaurant in de nabije omgeving is De Beukenhof in Oegstgeest.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Jaap. Ik leerde hem kennen toen ik als stewardess bij Martinair Holland werkte. Ik viel als een blok voor deze knappe, rustige piloot. We werden al snel een ‘jetsetje’. Hij is, alweer 20 jaar, mijn lieve man en rots in de branding.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Sir Richard Branson: zijn visie op ondernemerschap, creativiteit en bevlogenheid vind ik geweldig.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit? De lancering van mijn landelijke (Business) Etiquette Bootcamps.

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Sir Richard Branson.

Hoe kun jij contact met mij opnemen? Door me te bellen op 070-2055757. Meer informatie en verdere contactgegevens staan op de volgende websites: http://www.etiquettebureau.com en http://www.annemarievanleggelo.com .

Dank je en een mooie dag.

Leave a Reply

