De Reis van de Heldin van Nikki Nooteboom

Wat is mijn grootste passie? Ik heb zoveel passies! Maar ik denk dat vrij denken en vrij dingen kunnen ondernemen wel de basis vormen van alles wat ik doe of wil doen. Ik ben niet wat ik doe, ik doe omdat ik ben wie ik ben.

Wat is mijn idee van ultiem geluk? Ergens buiten wonen met de liefde van mijn leven, een hond en een handje vol katten. Op een plek waar ik op elk moment dingen kan maken, in de vrijheid van ruimte en tijd. Een woon-werk huis waar ik vrienden en mijn kinderen kan ontvangen.

Wat is mijn grootste angst? Dat vrijheid geen logische vorm van leven is.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? De vrijheid, wederom. Dat ik kan werken wanneer het het juiste moment is. Alhoewel je natuurlijk afspraken maakt met klanten. Maar als ik s nachts mijn fotos wil bewerken of een website wil bouwen, dan kan dat. Ik vind dat heerlijk, kan me ook niet voorstellen dat ik het ooit nog anders zou doen.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap? Ik ben een betweter. Maar eigenlijk is dat een raar woord. Het gaat niet om het beter weten dan een ander, maar om een diepe overtuiging. Ik kan dan erg recalcitrant worden, dat is niet zo handig.

Wat is mijn grootste valkuil? Teveel geven op elk gebied. Zowel naar anderen in de vorm van hulp, als in alle emoties die het leven met zich meebrengen. Soms is enige terughoudendheid en overdenking wel handig. Ik zeg alles wat ik denk.

Wanneer zou ik liegen? Als ik zeker weet dat ik iemand daarmee in bescherming neem tegen iets vreselijks. Ik wil en kan niet liegen. Tenminste, volgens mijn kinderen ben ik er heel slecht in. Ik geloof ook oprecht dat leven in of met een leugen alles verstoort

Welk rolmodel heeft de grootste invloed op mij gehad? Geen. Ik heb nooit de behoefte gehad me te spiegelen of op te trekken aan een ander. Ik ben er echt te eigenwijs voor. Maar als ik iemand zou moeten kiezen, dan is het iemand waar ik niet mijn hele leven al het bestaan van weet: fotograaf Henri Cartier-Bresson. Verder moet ik vooral mijn eigen weg volgen. Invloed is nooit goed, inspireren is een ander verhaal

Waar houd ik het minst van aan mijn werk? Administratie en achter mijn geld aanzitten. Dat laatste is een ding van deze tijd dat echt opgelost moet worden. Met name grotere klanten hebben inkoopvoorwaarden die zij (meestal achteraf) boven jouw overeengekomen verkoopvoorwaarden stellen. Heel erg irritant en respectloos, een vorm van machtsmisbruik. Mede hierom werk ik het liefst met andere kleine ondernemers.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk? Ik heb niet het idee dat er een moment was dat ik het meest gelukkig was, dat zou impliceren dat het hoogtepunt al geweest is wellicht. Ik probeer een bepaalde manier van werken te volgen die eigenlijk altijd goed is. Daarom doe ik sommige opdrachten ook gewoon niet, maar breid ik mijn werkzaamheden uit.

                                                                                                                                                                      Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Alles. Leven zonder passie is mijns inziens geen leven. Passie is wat mij drijft en zorgt voor de dingen die ik doe en denk. Sommige mensen vinden me te heftig, zij realiseren zich niet dat dat de passie is die praat en geen boosheid of afwijzing.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Ik zou graag wat vaker stil willen staanBij kleine dingen die mij juist zo inspireren of opvallen, de rust om alles even zonder controle te observeren. Iets dat ik mijn leerlingen probeer bij te brengen, maar zelf vaak lastig vind. Meer rust dus.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Dat ik in mijn professionele leven altijd mijn gevoel heb gevolgd, dat vind ik op zich de grootste prestatie. Dingen creëren doe ik sowieso alleen als ik dat voel als iets dat moet! En dus een prestatie is. Erkenning van derden is niet mijn hoogste doel, al hoewel ik wel heel blij ben als een klant heel tevreden is.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Wat dan bij me past. Ik denk in dit leven al niet ver vooruit, laat staan dat ik dat zou doen voor een volgend leven.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Geen specifieke plek. Mijn hoofd gaat altijd door. Voor mij is een bepaalde interne staat veel belangrijker als voorwaarde om goede ideeën te ontwikkelen.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Ik ben ook hierin zo wispelturig als maar kan. Nieuwe en andere dingen uitproberen zorgt vaak voor andere inzichten. Ik ben helemaal niet honkvast. Uiteraard zijn er wel locaties die langere tijd favoriet zijn, maar dat kan ook zo weer veranderen.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Heel saai, maar die heb ik niet. Zo sociaal ingesteld als ik privé ben, zo solistisch ben ik als ik werk. Ik ben ook helemaal geen groepsmens, ik ben slecht in groepsdynamieken. Begrijp er vaak niks van, mede omdat ik totaal niet diplomatiek ben.

Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Niet met een specifiek persoon, maar als ik een journalist tegenkom waar het heel goed mee klikt, dan zou ik het risico wel nemen. Een soort twee-eenheid vormen daarin. Maar ik realiseer me dat ik daar niet per se de ideale persoon voor ben.

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk je uit? Ik wil binnenkort weer verder met het bedrijfje in meubel redesign Queen of Trash dat ik in april 2016 heb opgezet. Omdat ik mijn studio uit moest (antikraak), zit ik zonder werkplaats, maar hopelijk verandert dat binnenkort. De combinatie van ideeën uitwerken en uitvoeren met je handen past erg goed bij me.

                                                                                                                                                                              Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Henri Cartier-Bresson, maar hij is dood. Of Debbie Harry, als ik haar ook mag fotograferen.

Hoe kun jij contact met mij opnemen?

http://www.nikkinooteboom.nl

info@nikkinooteboom.nl

0626852865

Leave a Reply

