De Reis van de Heldin van Saskia Vugts

Wat is mijn grootste passie? Ik heb een enorme fascinatie voor mensen en dat uit zich in mijn werk als portretschilder. Doorgaans maak ik grote, realistische close-ups. Mijn ervaring is dat ik erin slaag persoonlijkheid tot uiting te laten komen op het doek, als ik mijn onderwerp eerst ‘leer kennen’. Mijn werk is dermate realistisch dat een blik op het portret voelt alsof de persoon werkelijk voor je staat. Dat vergt perfectionisme en toewijding, dit zou ik zonder passie absoluut niet kunnen opbrengen!

Wat is mijn idee van ultiem geluk?  Lang gezond blijven en omringd door dierbaren. Dankbaar zijn voor je zegeningen, vertrouwen hebben en onbaatzuchtig kunnen zijn. Leven voor je passie en trots en dankbaar zijn op je gave

Wat is mijn grootste angst? Mijn gezondheid verliezen. Verder heb je veel zelf in de hand. Een beetje geluk hebben we allemaal nodig, maar ook dat roep je af door positief te zijn en wilskrachtig te blijven.

Waar houd ik het meest van aan mijn werk? Werken in mijn atelier geeft mij een soort ‘winning mood’. Ik kan vroeg tot laat bezig zijn met wat ik het allerliefst doe en ik besef dat het niet iedereen is gegeven. Het meest geniet ik van de ontroering die mijn werk teweeg brengt en ik ben ontzettend dankbaar voor de waardering die ik ervoor krijg.

Wat is mijn minst aantrekkelijke eigenschap?  Ik ben een echt rechter brein type: chaotisch, warrig. Ik heb zo mijn eigen systemen ontwikkeld om het toch allemaal te regelen. Rust, reinheid en totaal geen regelmaat! Ik kan zelf nauwelijks bevatten dat ik in mijn werk een extreme discipline tot uiterste perfectie heb, terwijl ik een chaotische wereld instap als ik de deur van mijn atelier achter me dicht trek!

Wat is mijn grootste valkuil? Een gebrek aan balans tussen werk en ontspanning. Ondanks het feit dat ik met veel plezier werk besef ik dat het goed is zo nu en dan afstand te nemen. Een luie vakantie bijvoorbeeld, kan juist nieuwe energie geven, maar kom er zelden toe. Vaak ga ik dermate op in mijn werk, dat ik nachten aaneen doorga met schilderen. Omdat ik alleen werk is er ook niemand die aan de rem trekt.

Wanneer zou ik liegen?  Moeilijkste vraag. Ik lieg nooit….

Welk rolmodel heeft grootste invloed op mij gehad?  Iedereen met de wilskracht om ondanks grote tegenslagen vast te houden aan een droom.

Waar houd ik het minst van aan mijn werk?  Over de zakelijke kant praten, maar inmiddels ben ik eraan gewend dat het erbij hoort.

Waar en wanneer was ik het meest gelukkig met mijn werk?  De tijd op de akademie was een hele bijzondere periode, ik heb daar enorm veel geleerd. Ben daar gekneed door de verschillende docenten. Ze reiken je allemaal iets aan waar je wat aan hebt maar spreken elkaar ook constant tegen. Waardoor je sterk in je schoenen moet staan om te overleven. Het was een zware tijd maar ik ben zo blij dat ik

Wat zegt de uitspraak ‘Passie Pensioneert Nooit’ mij? Het is een zegen om met een passie geboren te worden, of er een te vinden. Ik denk dat iedereen inziet dat het uitzonderlijk is als je van je hobby een beroep kunt maken en dat er absoluut geen aanleiding is om daar op je 67e mee te stoppen. Helaas ligt het niet altijd voor de hand en hebben veel (jonge) mensen moeite om hun passie te vinden. Als je bij de gelukkigen hoort, ga ervoor, hoe jong je ook bent. Juist een gepassioneerde keuze brengt de overtuiging en toewijding die nodig is om te excelleren en elke dag met plezier naar je werk te gaan.

Wat zou ik aan mezelf willen veranderen? Natuurlijk heb ik ambities, maar een grote verandering staat niet op de planning. Het is denk ik de kunst om te blijven leren van en groeien door ervaringen, zodat we evenwichtiger in het leven staan en beter omgaan met omstandigheden. Mijn moeder is daar een prachtig voorbeeld van. Zij leerde me zelfrespect te hebben en tevreden te zijn. Eigenschappen waar ik trots op ben en die er wellicht aan bijdragen dat ik niet de behoefte voel te veranderen.

Welk beroep zou ik hebben in een volgend leven? Als ik daarover iets te zeggen had zou ik niet veel veranderen. Iemand met mijn eigenzinnigheid zal altijd graag zelfstandig werken, maar zeker in relatie met mensen. Ik vind het geweldig om iets te mogen creëren in een vak mijn perfectionistische aard tot zijn recht komt. Als u iets voor me weet hou ik mij aanbevolen, maar mocht ik opnieuw portretschilder worden dan ben ik daar heel gelukkig mee.

Wat is mijn grootste professionele prestatie? Het portret dat ik schilderde in opdracht van de Gemeente Vught van Willem Alexander. Ik schilderde onze koning ten voeten uit, op een enorm doek (210/150 cm), daar ben ik trots op. Het hangt prachtig in de statige raadzaal van het oude Raadhuis.

Wat is de plek waar ik de beste ideeën krijg, in mijn stad? Mijn inspiratie komt eerder uit ontmoetingen met mensen, dan uit een specifieke plek. Ik ben niet het type dat geweldige ideeën krijgt in een museum of op een bankje in de polder. Een gesprek met een levenskunstenaar, of met anderszins positief gestemden daarentegen, daar kan ik veel van leren.

Wat is mijn favoriete plek om te eten en te drinken, in mijn stad? Het gaat mij doorgaans niet om de service of de menukaart, maar om het gezelschap. Dat bepaalt toch de ambiance en de mate waarin je je op je plek voelt. Dat gezegd hebbend zijn we in Den Bosch wat mij betreft gezegend met een riant horeca-aanbod. Het zou zonde zijn om je bezoek tot één plek te beperken, maar ik kom graag bij Robbies – óók omdat mijn dochter er werkt.

Wie is mijn grootste fan/sponsor/partner in crime? Mijn moeder en mijn geliefde. Met wie zou ik in de toekomst graag willen werken? Met onze maxima, ze is in mijn ogen een sterke mooie charismatische vrouw. Ik heb al 3 portretten van haar geschilderd,close ups in kleur, ik zou haar graag portretteren op de manier zoals ik dat altijd doe. Dus haar echt leren kennen, dan zelf foto’s maken. Mijn droom is om haar ten voeten uit te schilderen op zelfde formaat als mijn staatsieportret van Koning Willem Alexander.  Prachtig gewoon, met de magisch mooie koningsblauwe jurk van Jan Taminiau, de kroon de sjerp, wat een plaatje.  

Naar welk project, in de nabije toekomst, kijk ik uit?  Op het moment werk ik met veel plezier aan portretten van de Amerikaanse presidentskandidaten! Prachtig project, leuk om de debatten te volgen en vervolgens de geestige en nare trekjes over te brengen op het doek. De voortgang is te volgen op mijn Youtube kanaal en reproducties van het eindresultaat zullen in galeries in de USA worden verkocht… Dus ik kijk uit naar een internationale doorbraak! Verder kan ik niet wachten tot mijn tweede grote solo-expositie: opening op 12 maart 2017, in het Theater aan de Parade. Daarnaast de uitrol van mijn youtube kanaal met filmpjes.  https://www.youtube.com/channel/UChqUo8qq4T6cm6z0dj9T8Gg

Welk rolmodel zou ik graag willen ontmoeten en spreken? Chuck Close (fotograaf en portretschilder). Als ik naar zijn werk kijk voelt het of ik het door zijn ogen zie. Hij bezit dezelfde gave tot portretteren, met net wat meer verfijning in techniek. Van hem kan ik nog veel leren.Grappige overeenkomst is dat hij gezichtsblind is, net als ik. Soms ben ik in staan mijn eigen buurvrouw niet te herkennen.

Ga ik pensioneren van dit werk en leven waar ik van houd? Pensioneren wordt doorgaans uitgelegd als: stoppen met werken om te kunnen doen wat je leuk vind, toch? Haha, ik zie portretteren niet als werk en vind het een heerlijke bezigheid, in die zin ben ik eigenlijk al lang met pensioen! Ik werk staand en de fysieke belasting wordt vaak onderschat, maar zolang ik het kan blijven doen ga ik er absoluut mee door!

Hoe kun je contact met me opnemen?
Saskia Vugts
info@saskiavugts.nl
https://www.facebook.com/saskiavugts/

Leave a Reply

